Logg på
a  a  a |  RSS RSS |  Engelsk English |  Åarjelsaemien Åarjelsaemien

 North in the country

PUBLISERT: 07.02.2012


Bjørn Tore Hals, foto: Elin Solvang

Nesten hundre dager etter første gitarriff 11.11 er hverdagen godt i gang hos Rock City i Namsos. Utfordringene er flere, for kjempesatsingen i kystbyen, men en seier har informasjonssjef Bjørn Tore Hals notert seg: namsosingene har blitt rockebybeboere.

Foto: Bjørn Tore Hals

Overrasket med opplevelse

For to år siden, før han begynte i Rock City, gjorde Hals en undersøkelse som viste at bare 17 % av de spurte i Namsos trodde Rock City ville lykkes med alle sine planer. Nå er stemningen snudd i Namsos. 11. november kom folk bort til både Hals og hans kolleger, og gratulerte med varme håndtrykk. Fordi de var så imponert over senteret. – Vi hadde bevisst holdt detaljene rundt opplevelsessenteret for oss selv. Det var mange som skeptisk hadde kommentert at ”ingen gidder vel gå på museum for å glo på brillene til Åge i en monter.” Derfor var det gøy å overraske med et veldig bra konsept.

Rock City er navnet og huser både opplevelsessenter med både utstilling, lyd og bilde. Det er langt fra noen passiv museumsopplevelse, fordi du kan delta i så mye underveis. Blant annet kan du stå på scenen med DDE, lage platecover, mikse din egen hit eller prøve deg som lydmikser.

Stadig nye rockedetaljer dukker opp i Namsos, akkurat slik Rock City-folket håpet. Bybussen har fått navnet Bybassen, kommunegartneren planter blomster som former en elgitar, Rema 1000 har rocket opp fasaden med låttittelen ”We built this city on Rock n´ roll, for å nevne noe.

Nytt år, nye utfordringer

Nord-Trøndelag fylkeskommune er en av de viktigste støttespillerne til Rock City med bidrag på 25 millioner kroner siden starten. Før fjorårets tall er helt klare er det likevel klart at økonomi blir en hovedutfordring i det første hele driftsåret. – Penger har alt å si. Å ha fylkeskommunen og Namsos kommune med på laget er viktig. Vi fikk jo ikke det vi håpet på i statsbudsjettet i 2012, men har tett kontakt med nasjonale kulturpolitikere og er optimistiske for 2013. Nå handler det også om å vise hva slags ressurs vi kan være på nasjonalt nivå. Det skal blant annet gjøres gjennom å synliggjøre oss for bransjen.

Det nasjonale ressurssenteret for pop og rock har flere tilbud gående. Høgskolestudiet Arrangementsledelse trekker folk fra hele landet, bransjemesser er gjennomført, og jevnlig dukker det opp tilbud om kurs og seminarer. Mest publisitet har tilbudet ”Artistpsykologen” fått. – Som idrettsutøvere, trenger også artister av og til prestasjonsfremmende tibud. I Rock City har vi i det hele tatt stor tro på at vi greier å skape gode tilbud for den nasjonale musikkbransjen.

Ta med en turist

Rocketurist for en dag eller flere. Namsos har mye nytt å by på, som er knyttet til rock City. Det nye hotellet har fått inn bestillinger så langt frem som 2014 og en stor uteservering ned mot sjøen er ferdig til sommeren. En ny næring har sett dagens lys i trelastbyen. – Det er jo skapt 50-60 årsverk her alt i alt, og hvem vet hva som kan skje videre, så du kan trygt si at vi har skapt en ny næring.

Han håper og tror at namdalingene blir gode ambassadører for Rock City. Signalene fra de besøkende er så langt udelt positive. – Vi har skapt et flerbrukshus, som vi ønsker benyttes i stor grad av dem rundt oss. Vi håper også Rock City blir stedet namdalingene tar medf besøkende fra andre deler av landet. Samtidig har vi en spennende utfordring med å skape et nasjonalt ressurssenter for bransjen.

På plakaten

Årets planer dreier seg også om å få til en rekke arrangementer, særlig i NTE Arena. Flere arrangementer er allerede utsolgt, blant annet Namsos Rockefestivals konsert med Dum Dum Boys nå i februar. Ellers jobbes det med flere store navn utover høsten, uten at noe som helst er kontraktskrevet ennå.

Og når vi snakker om planer - hvem ville du selv fått hit for å spille konsert hvis du kunne plukke fritt? – Tja, drømmen hadde vært Pink Floyd et band jeg har forsøkt har forsøkt å få sett live flere ganger, men det har aldri klaffet. Litt mer realistisk er vel de Lillos. Det er et band som er populære i mange aldersgrupper. Og så er de jo et av norsk rocks fire store band.

Hvilken rockelåt beskriver livet ditt slik det har vært omkring åpningen best?
– Da nevner jeg heller albumet ”Radio K.A.O.S.” med Roger Waters. På åpningsdagen hadde jeg 137 anrop på mobilen før 12. Det var rock n`roll….






Kontaktperson: Solvang, Elin



Nord-Trøndelag fylkeskommune Besøksadresse: Seilmakergata 2, 7725 Steinkjer
Postadresse: Postboks 2560, 7735 Steinkjer
Tlf: 74 11 36 00 Org.nr: 938 967 091 E-post: postmottak@ntfk.no